آسمون بغضتو بشکن

 

 

نمیتونم با هیچ کلمه ای بیان کنم که از دست دادن حضرت آیة الله بهجة چقدر برام جان گداز بوده و هست... دلم میخواد تنها به چشمانش خیره باشم و اشک بریزم ..اما نه برای او ،بلکه به حال خودم که وجود چنین نازنینی را درست درک نکردم و حالا از دستش داده ام.....  

چهلمین روز درگذشت اُسوه عارفان ، عالم ربانی ، فقیه صمدانی و مرجع تقلید شیعیان جهان حضرت آیت الله العظمی محمد تقی بهجت را به محضر مقدس حضرت صاحب الزمان عجل الله تعالی فرجه الشریف و داغداران و بازماندگان ایشان تسلیت عرض مینمایم .  

 

برای دریافت سخنرانیها و فیلم ازعالم ربانی حضرت آیة الله بهجة قدس سره الشریف به این آدرس و این آدرس مراجعه کنید.

 

 در ادامه مطلب بخوانید:

باقی ماندن در تقلید بر حضرت آیة الله العظمی بهجت قدس سره الشریف

 الهم صل علی محمد و آله محمد و عجل فرجه 

بسمه تعالی :

نظر به اینکه مراجع و علماء طراز اول بر وجوب بقاء بر میت اعلم نظر داده اند و با توجه به اینکه حضرت آیة الله العظمی بهجت قدس سره الشریف ، حضرت آیة الله العظمی حاج علی آقای صافی گلپایگانی ( حفظه الله ) را اعلم و اقدم و اتقی میدانستند و معظم له (  آیة الله العظمی حاج علی آقای صافی ) بقاء بر ایشان و استمرار شیوه ایشان در اداره حوزه های علمیه سراسر کشور و خارج از کشور حکم و امر فرموده اند .
  ولذا دفتر و بیت آن مرحوم با اجازه ی  حضرت آیة الله العظمی حاج علی آقای صافی گلپایگانی ( حفظه الله )  همچنان استمرار دارد و مؤمنین می توانند وجوهات خود را به  دفتر ایشان ارسال و رسید دریافت نمایند .

الاحقر علی بهجت

فتاوای مراجع تقلید عظام « حفظهم الله »  پیرامون بقاء بر تقلید میّت‏ :

مقام معظم رهبری :

بقاء بر تقلید میّت در هر صورت جایز است. ولی سزاوار است که احتیاط در بقاء بر تقلید میّت اعلم ترک نشود . و  در جواز بقاء بر تقلید میّت، در صورتی که مورد اتفاق فقها باشد، اجازه از اعلم واجب نیست.
وعمل نمودن در همه مسائل حتی در مسائلی که تاکنون مکلّف به آنها عمل نکرده است، جایز و مجزی ‏است.
سؤال : بنا بر جواز بقاء بر تقلید از میّت، آیا این حکم شامل اشخاصی که در زمان حیات مجتهد مکلّف نبوده ولی به فتاوای آن مرجع عمل کرده ‏اند، هم می‏شود؟
اگر تقلید شخص غیربالغ از مجتهد جامع الشرائط به نحو صحیح محقق شده باشد، باقی ماندن بر تقلید همان مجتهد بعد از فوتش جایز است.


آیة الله العظمی وحید خراسانی :

مسئله نهم : اگر مجتهدی که وظیفه انسان  تقلید از او بوده از دنیا برود ، در صورتی که اعلم بودن مجتهد زنده از میت برایش ثابت شود ، در مسائل ابتلایی که علم - اگر چه اجمالا - به اختلاف بین میت و حی دارد واجب است به حی رجوع کند ، و در صورتی که اعلمیت مجتهد میت برایش ثابت بوده ، مادامی که اعلمیت مجتهد زنده برایش ثابت نشود باید به فتوای مجتهد میت عمل کند ، چه در زمان حیات او التزام به عمل به فتوای اوداشته یا  نداشته باشد ، و یا چه عمل به فتوای او کرده یا نکرده باشد ، و چه فتوای او را یاد گرفته یا یاد نگرفته باشد .

 

آیة الله العظمی سیستانی :

9 - اگر مجتهدی که انسان از او تقلید می کند از دنیا برود حکم بعد فوت او حکم زنده بودنش است , بنابر ایـن اگـر او اعلم از مجتهد زنده باشد باید - با علم به اختلاف در مسائل محل ابتلا ولو اجمالا - بر تقلید او باقی بماند , و چنانچه مجتهد زنده اعلم از او باشد باید به مجتهد زنده رجوع کند , و مراد از تقلید در صدر این مساله صرف التزام به متابعت از فتوای مجتهد معین است نه عمل کردن به دستور او.
10 - اگر در مساله ای به فتوای مجتهدی عمل کند , و بعد از مردن او در همان مساله بر حسب وظیفه اش بـه فـتـوای مجتهد زنده رفتار نماید , دوباره نمی تواند آن را مطابق فتوای مجتهدی که از دنیا رفته است انجام دهد.

 

آیة الله العظمی شیخ لطف الله  صافی گلپایگانی :

(مـساله 9) اگر مجتهدى که انسان ازاو تقلید مى کند, از دنیا برود باید از مجتهد زنده تقلید کند, ولى کسى که در مساله اى به فتواى مجتهدى عمل کرده یا آن را یاد گرفته وملتزم به عمل به آن شـده بـاشـد, اگـر بعد از مردن آن مجتهد در آن مساله به فتواى مجتهد زنده رفتار نکرده باشد, مـى تـوانـد در آن مساله به فتواى مجتهدى که از دنیارفته باقى باشد, بلکه جواز بقا بر تقلید او در سایر مسائل نیز بعید نیست .

ولى اگرمجتهد میتى که از او تقلید مى کرده اعلم از حى باشد بقا بر تـقلید او بنابر احتیاطواجب است چنانکه اگر مجتهد حى از میت اعلم باشد عدول به حى واجب است .

(مـسـالـه 10) اگر در مساله اى به فتواى مجتهدى عمل کند, و بعد از مردن او درهمان مساله به فـتـواى مـجتهد زنده رفتار نماید, دوباره نمى تواند آن را مطابق فتواى مجتهدى که از دنیا رفته است انجام دهد.

ولى اگر مجتهد زنده در مساله اى فتوى ندهد, واحتیاط نماید ومقلد مدتى به آن احـتـیـاط عـمـل کـنـد, دوبـاره مـى تـوانـد به فتواى مجتهدى که از دنیا رفته عمل نماید, مثلا اگرمجتهدى گفتن یک مرتبه (سبحان اللّه والحمد للّه ولا اله الا اللّه واللّه اکبر) را در رکعت سوم و چـهـارم نـمـاز کـافى بداند, ومقلد مدتى به این دستور عمل نماید و یک مرتبه بگوید, چنانچه آن مـجـتـهد زنده احتیاط واجب را در سه مرتبه گفتن بداند و مقلد مدتى به این احتیاط عمل کند وسه مرتبه بگوید دوباره مى تواند به فتواى مجتهدى که از دنیا رفته برگردد و یک مرتبه بگوید.

 

آیة الله العظمی مکارم شیرازی :

مسأله 10ـ هرگاه مجتهدی که انسان از او تقلید می کند، از دنیا برود باقی ماندن بر تقلید او جایز است; بلکه اگر اعلم باشد واجب است، به شرط این که عمل به فتوای او کرده باشد.
مسأله 11ـ عمل کردن به فتوای مجتهد مرده ابتداءً جایز نیست هرچند اعلم باشد بنابر احتیاط واجب. 

 

برگرفته از سایت www.bahjat.org