تاثیر موسیقی بر ذهن

 

تجربه ثابت کرده که موسیقی میتواند تمام وجود یک فرد را به تلاطم در آورد . برخی از موسیقی ها به شما آرامش میبخشند و برخی شما را عصبی و تهاجمی میکنند . امروزه موسیقی در تسریع امر شفا بخشی ، کاهش فشار خون ، درمان کودکان بیش فعال ، بیماریهای روحی ، افسردگی بویژه افسردگی پس از زایمان ، کاهش اضطراب و استرس ، درمان بیخوابی ، رشد بهتر نوزادان نارس و ... به کار برده میشود .

جولیوس پرتنوی ، پژوهشگر مطرح موسیقی طی تحقیقات زیادی دریافت که موسیقی قادر است بر سرعت سوخت و ساز بدن ،کاهش یا افزایش فشار خون ، سطح انرژی بدن ، سیستم گوارشی و..."بسته به نوع موسیقی ای که پخش میشود" اثر مثبت یا منفی بگذارد. مثلا موسیقی های ملایم مانند کلاسیک اثر بخشی بهتری روی بدن دارند و باعث افزایش آندروفین در بدن میشوند. همچنین سی دقیقه گوش دادن به موسیقی اثری معادل یک دوز قرص والیوم دارد.

بد نیست بدانید که با گوش دادن به موسیقی ، هردو نیمکره مغز "چپ و راست" درگیر فعالیت های ذهنی میشوند. البته منظور ما از موسیقی فقط خواندن شعر نیست بلکه ساز زدن ، ملودی ، تن،انواع صداها، آکورد و ریتم را نیز شامل میشود .

تاثیر موسیقی بر افزایش حافظه و تمرکز

موسیقی از طریق تحریک فرد برای دقت بیشتر نسبت به نوع صدا ، ریتم ، ملودی، آهنگ جهت صدا و... در افزایش حافظه و تمرکز موثر است ؛ به همین دلیل اغلب دانش آموزانی که به نوعی با موسیقی در ارتباط هستند در مدرسه و دانشگاه موفقتر هستند .

امروزه ثابت شده که حافظه میتواند از طریق موسیقی تقویت شود و افرادی که از کودکی در معرض آموزش و بازی های موسیقایی بوده اند ، حافظه بسیار بهتری دارند . ریتم ، ملودی ، هارمونی و ...جزو عواملی هستند که موجب تقویت حافظه میشوند . در آزمایشی که در دانشگاه هنگ کنگ انجام شد ، چهل و پنج نوازنده ارکستر بین سنین شش تا پانزده سال از لحاظ قدرت حافظه وبه خاطر سپردن کلمات ، مورد بررسی قرار گرفتند. پژوهشگران دریافتند که کودکان نوازنده نسبت به هم سن و سالان غیر نوازنده خود به مراتب کلمات بیشتری را حفظ میکنند. پس از یک سال آزمایش دیگری از این گروه گرفته و مشخص شد که حافظه کودکانی که هنوز نوازنده ارکستر هستند نسبت به سال گذشته توانمندتر شده ، در حالی که حافظه کسانی که از ارکستر جداشده اند ، همان سطح باقی مانده است . همچنین موسیقی کمک به درک و انتقال بهتر مفاهیم به افراد میکند که از ارکان مهم موفقیت در زندگی است .

متاسفانه برخی موسیقی ها به طور عکس عمل میکند و باعث بیماری میشود . استفاده از موسیقی نامناسب همانند وارد کردن زهر به بدن است . دانشمندان در این زمینه ، آزمایشی را روی تعدادی از گیاهان انجام داده اند. تعدادی گیاه از یک نوع ودر شرایط آب و هوایی یکسان ، به دو گروه تقسیم شدند . برای گروهی موسیقی راک را با صدای بلند پخش کردند و دیدند که پس از مدتی گیاهان پژمردند و تعدادی نیز خشک شدند و برای گیاهان گروه دوم ، موسییق کلاسیک ملایم پخش کردند و شاهد رشد سریعتر آنها بودند . موسیقی عنصر بسیار قدرتمندی است که همانند یک داروی شفا بخش عمل میکند و حتی ممکن است شما به آن معتاد نیز بشوید . دیوید تیم نویسنده کتاب "راز تاثیر گذاری موسیقی" در مقدمه کتاب خود مینویسد : موسیقی بیش از یک زبان است . در واقع موسیقی رب النوع زبانهاست .

چه میتوان کرد؟

پیشنهاد :

موسیقی برای نوزاد

برای کودکتان منتخبی از سبکهای مختلف موسیقی پخش کنید و اگر سازی مینوازید اجازه دهید در بخشی از زمان تمرینتان او نیز نزدیک شما باشد . البته مراقب باشید شدت صدا متوسط باشد زیرا صداهای بلند به شنوایی کودک آسیب میرساند .

خواندن برای نوزاد

این مهم نیست که شما چقدر در خواندن تبحر دارید. شنیدن صدای شما باعث میشود که کودکتان بهتر با کلمات و زبان مادری خود آشنا شود . نوزادان ، عاشق ریتم و ملودی هستند . آنها توانای این را دارند که یک ملودی خاص را از بین چند ملودی که میشنوند تشخیص دهند .

خواندن با کودک

هنگامی که بچه ها بزرگ میشوند از آواز خواندن لذت بیشتری میبرند . کنار هم قرار دادن کلمات یک اهنگ در حقیقت به مغز کودک کمک میکند تا سریعتر یاد بگیرد و برای مدت طولانی تری آن را در خود جا دهد " تقویت حافظه". به همین دلیل ، اکثر ما آهنگ هایی را که از کودکی شنیده یا خوانده ایم به خاطر داریم حتی اگر سالها از خواندن یا شنیدن آنها گذشته باشد .

یادگیری موسیقی"ساز-آواز"

اگر تصمیم دارید فرزندتان نواختن سازی را فرا بگیرد نیازی نیست تا هفت یا هشت سالگی او صبر کنید . مغز کودکان همیشه آماده دریافت اطلاعات جدید است . بسیاری از کودکان چهار یا پنج ساله ، عاشق ساختن یک آهنگ ، خواندن و نواختن سازهای ساده هستند و شروع این کار در زمانی که آنها سن چندانی ندارند ، کمک میکند تا موسیقی جز لاینفک زندگی آنها در تمام عمر بدل شود .

موسیقی بعنوان یک بخش مهم زندگی کمک میکند تا مهارتهای خلاقانه و گروهی در فرزندتان پرورش یابد ودر آینده ای نزدیک ، او به فردی کامل از نظر اعتماد به نفس ، اراده ، اجتماعی بودن و ... تبدیل شود .

برخی از مناطق مغز که در هنگام گوش دادن به موسیقی یا بازی موسیقایی فعال میشند در دو گروه ،یک:کسانی که با موسیقی به صورت حرفه ای چه نواختن چه شنیدن ، در ارتباطند. دو : کسانی که با موسیقی آشنایی ندارند :

عملکرد                                                                 مناطق فعال شده                                       زمینه موسیقایی

گوش دادن به موسیقی                                نیمکره چپ-کورتکس شنوایی                              گروه یک

گوش دادن به موسیقی                               نیمکره راست-کورتکس شنوایی                           گروه دو

ملودی                                                        نیمکره راست                                                         هردو گروه

ریتم                                                            مخچه-نیمکره چپ                                                 هردو گروه

تمرکز روی شعروترانه                          نیمکره راست                                                         هردو گروه

تن موسیقی                                               نیمکره چپ                                                              گروه یک

تمرکز روی ملودی                                 گیجگاه-نیمکره راست-کورتکس شنوایی               هردوگروه

نواختن موسیقی                                       مخچه-نیمکره راست                                                گروه یک